Vattenfall (voorheen Nuon) is met meer dan 2 miljoen klanten een van de grootste energiemaatschappijen van Nederland. Maar dat zoveel consumenten kiezen voor Vattenfall betekent natuurlijk niet dat dit ook automatisch voor jou zou moeten gelden. Daarom bespreken we in deze uitgebreide review alle aspecten van Vattenfall die voor jou als potentiële klant interessant zijn, zoals hoe goed deze energieleverancier scoort op zaken zoals duurzaamheid en prijs, maar ook de klanttevredenheid, klantenservice en nog veel meer belangrijke onderwerpen komen aan bod.
- Aparte contracten voor groene en grijze stroom.
- Hoge welkomstkortingen en leuke cadeaus.
- Extra voordelig als je langer klant blijft.
- Vattenfall in het kort
- Contractmogelijkheden bij Vattenfall
- Welkomstkortingen (cadeaus en acties)
- Tarieven en betalingen
- Energiebronnen
- Hoe groen en duurzaam is Vattenfall?
- Terugleveren aan Vattenfall
- Contactgegevens en klantenservice
- Inzicht in je energieverbruik
- Wat moet ik doen bij een verhuizing?
- Hoe kun je Vattenfall opzeggen?
- Overstappen naar Vattenfall
- Overige energieproducten
- Zakelijke contracten
- Plus & minpunten
Vattenfall in het kort
Vattenfall is een van oorsprong Zweedse energiemaatschappij die sinds 2009 eigenaar is van Nuon. Lange tijd werd de naam Nuon behouden, maar in 2020 werd de Nederlandse tak ook omgedoopt tot Vattenfall (Zweeds voor ‘waterval’).
Vattenfall is marktleider in Europa en bedient ook in Nederland heel veel klanten. Je kunt er niet alleen gas en stroom (zowel groen als grijs) afnemen, maar er ook terecht voor stadsverwarming, zonnepanelen, CV-ketels, isolatie, laadpalen en onderhoud van je mechanische ventilatiesysteem.
Contractmogelijkheden bij Vattenfall
Bij Vattenfall kun je gebruik maken van de volgende contractmogelijkheden voor zowel het standaard als het groene contract:
1 jaar vast
Met 1 jaar vast kun je al na 1 jaar kosteloos overstappen naar een andere energieleverancier. Dat is dus het beste contract voor iedereen die graag flexibel wil blijven. Als het contract is verlopen wordt het automatisch omgezet naar een energiecontract voor onbepaalde tijd en kun je het per maand eenvoudig opzeggen (of simpelweg boetevrij overstappen).
3 jaar vast
Het contract 3 jaar vast is sterk vergelijkbaar met dat voor slechts 1 jaar, met dien verstande dat je een voordelig energietarief hierbij voor 3 jaar in plaats van 1 jaar vast kunt zetten. Het prijsverschil is verwaarloosbaar, dus je laat je keuze het beste afhangen van gemak en zekerheid tegenover optimale flexibiliteit.
Welkomstkortingen (cadeaus en acties)
Vattenfall geeft met veel plezier cadeautjes weg aan nieuwe klanten. Dat gebeurt aan de hand van het Energiecadeau XL.
Energiecadeau XL
Het Energiecadeau XL is een welkomstcadeau dat je krijgt bij een nieuw contract van 1 of 3 jaar. Het bestaat uit een voucher die je toegestuurd krijgt nadat je energiecontract is goedgekeurd en je eerste maandtermijn is afgeschreven. Met de voucher kun je zelf een cadeau kiezen waar je blij van wordt. Het aanbod wisselt, maar voorbeelden zijn een airfryer, een televisie, Apple Airpods, een tablet of een laptop. Maar je kunt ook kiezen voor een cadeaubon van Bol.com, Wehkamp of een andere webwinkel. Tot slot is het vaak ook mogelijk om het cadeau als korting te ontvangen op een aankoop bij de energieleverancier zelf, zoals bijvoorbeeld bij het aanschaffen van zonnepanelen.
Tarieven en betalingen
Hier vind je alle informatie over de tarieven en betalingen bij deze energiemaatschappij.
Wat zijn de kosten?
Vattenfall is niet de meest voordelige energieleverancier van Nederland, het is zelfs een van de duurdere. Daar moet wel bij gezegd worden dat de prijs van Nederlandse energiemaatschappijen steeds dichter bij elkaar komen te liggen en dat je bij deze energiemaatschappij wel veel zaken vindt waarvoor je bij andere leveranciers vaak niet terecht kunt, zoals bijvoorbeeld stadsverwarming.
Betalingsmogelijkheden
Ook bij Vattenfall is automatische incasso de meest voor de hand liggende (en voordeligste) betalingsmethode. Maar je kunt ook gewoon je factuur in Mijn Vattenfall openen en die betalen met iDeal of door middel van een handmatige overschrijving. Daar zijn wel altijd extra kosten aan verbonden.
Betalingsregelingen
Als je jaarnota hoog uitvalt en je niet in staat bent om het bedrag direct helemaal te voldoen, dan kun je ook kiezen voor een betalingsregeling. Daarbij betaal je altijd minimaal 50 euro per maand gedurende maximaal 12 maanden en altijd via automatische incasso. Ook je gewone maandbedragen moeten gedurende de betalingsregeling via automatische incasso worden betaald. Als een van de betalingen niet lukt vervalt de betalingsregeling meteen en moet je het resterende bedrag overmaken.
Energiebronnen
Vattenfall biest veel verschillende producten en diensten aan die met energie te maken hebben, maar de belangrijkste daarvan zijn stroom en gas (en eventueel stadsverwarming als je daar in jouw stad gebruik van kunt maken):
Stroom
Niet alle stroom die je bij Vattenfall kunt kopen is groen, maar Vattenfall spant zich de afgelopen jaren steeds meer in om over te schakelen naar duurzame energiebronnen. Bij het afsluiten van een contract kun je kiezen tussen grijze en groene stroom. Maar ook de grijze stroom wordt steeds groener, zoals we verderop laten zien bij het onderwerp duurzaamheid. Uiteraard zit er wel een prijsverschil tussen grijze en groene energie afnemen, maar dat verschil is nu ook weer niet zo enorm groot.
Gas
Net zoals je bij stroom tussen volledig en minder duurzaam kunt kiezen, is dat ook mogelijk bij het gas. Let daarbij wel op dat je de groene en grijze opties niet met elkaar kunt combineren. Wie weet heb je niet eens gas nodig omdat je een gasloze woning hebt. Als dat het geval is kun je ook alleen stroom afnemen. Heb je wel gas nodig? Dan kun je ervoor kiezen om de CO2-uitstoot daarvan te laten compenseren. Dan betaal je natuurlijk wederom wel iets meer dan wanneer je voor volledig ‘grijs’ (dus niet gecompenseerd) gas kiest.
Stadsverwarming
Klanten die in een select aantal Nederlandse steden wonen kunnen vaak ook kiezen voor stadsverwarming via Vattenfall. Dat is op dit moment mogelijk in Almere, Amsterdam, Arnhem, Ede, Leiden, Lelystad, Nijmegen en Rotterdam. Niet elk uiterste puntje van elke stad kan daarbij bediend worden, dus check voor de zekerheid de interactieve kaart met het actuele warmtenet. Die kun je vinden op de Vattenfall website onder de knop Warmtenet.
Hoe groen en duurzaam is Vattenfall?
Vattenfall is niet de meest duurzame energieleverancier van Nederland, maar zoals we reeds aangaven wordt er wel hard gewerkt om zo snel mogelijk over te schakelen op een volledig groene energieproductie. Dat gebeurt met windmolens, zonneparken, zonnepanelen bij particulieren en bedrijven en door het investeren in andere technieken in binnen- en buitenland (zoals biomassa en waterkracht).
Vattenfall is een heel grote energiemaatschappij die alleen al in Nederland stroom en gas levert aan meer dan 2 miljoen particuliere klanten. Maar die hoeveelheid energie valt bijna in het niet vergeleken met alle kleine en grote zakelijke klanten die hun energie door Vattenfall geleverd krijgen. Dat maakt het natuurlijk moeilijk om nu al volledig groene stroom en CO2-gecompenseerd gas te kunnen leveren aan iedereen. Maar wil je dat als particulier wel graag zo hebben, dan is de groene optie gewoon mogelijk en ook helemaal niet zo’n enorm dure optie.
Stroometiket
Energieleverancier moeten op hun website inzicht geven in de wijze waarop de energie die ze aanbieden is opgebouwd. Dat doen de meeste maatschappijen door middel van een zogenaamd stroometiket. Bij Vattenfall kun je dat etiket dus ook zelf op de website vinden, maar hier hebben we alvast voor je samengevat wat je daarop aan zult treffen. Per energiesoort (groen en grijs) is te zien uit welke bronnen die afkomstig zijn.
Herkomst groene stroom
Voor de groene stroom is af te lezen dat bij driekwart wordt opgewekt met windmolens in Nederland. Ongeveer 10% is afkomstig uit waterkracht en de resterende 15% komt van zonnepanelen in zonneparken of op Nederlandse daken. De groene stroom is dus echt 100% duurzaam en wordt in Nederland opgewekt.
Herkomst grijze stroom
Wat meteen opvalt aan de ‘grijze’ stroom is dat die bij Vattenfall ook steeds groener wordt. Alhoewel het deel dat door het verbranden van aardgas wordt opgewekt nog altijd meer dan 40% is neemt het aandeel windkracht (ook bijna 40%) behoorlijk toe. De rest van deze stroom in dit grijze energieproduct is van kolencentrales en kerncentrales afkomstig.
Terugleveren aan Vattenfall
Aangezien je bij Vattenfall ook zonnepanelen kunt kopen of huren zal het je niet verbazen dat je ook energie terug kunt leveren. Daarvoor ontvang je momenteel 7 eurocent per kWh. Dat wordt door middel van saldering verrekend met je jaarnota. Dat is heel gunstig voor particulieren, maar het is wel goed om te weten dat het kabinet voornemens is de salderingsregeling af te bouwen.
Contactgegevens en klantenservice
Hoe kun je met Vattenfall in contact komen wanneer je een vraag hebt of er een probleem optreedt? Je leest het hier.
Adresgegevens
Dit is het adres van de klantenservice voor situaties waarin je per post iets naar het bedrijf toe moet sturen:
Vattenfall Klantenservice N.V.
Postbus 40021
6803 HA Arnhem
Hoe en wanneer is Vattenfall bereikbaar?
Wanneer je algemene vragen hebt over Vattenfall, de werking van de website, de energieproducten of een ander onderwerp, dan is het chatvenster op de site een handige manier om je antwoord te vinden. Op elk moment van de dag kun je daar gebruik maken van Nina de chatbot. Typ eenvoudig wat steekwoorden van het onderwerp waar je een vraag over hebt en negen van de tien keer zul je van Nina een antwoord krijgen waar je wat mee kunt.
Als je een persoonlijke vraag hebt, dan kun je beter direct met de klantenservice contact opnemen. Dat kan op de volgende manieren:
- Whatsapp, via het telefoonnummer 020 – 89 202 30 (tussen 8.00 en 21.00).
- Telefonisch via het nummer 0900 – 0808 (tussen 8.00 en 15.00).
Een storing melden
Wanneer je een storing met gas of elektriciteit wilt melden kan dat bij het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom op telefoonnummer 0800 – 9009. Wanneer je stadsverwarming hebt via Vattenfall moet je bij een storing bellen met 0800 – 0513.
Inzicht in je energieverbruik
Er zijn een aantal manieren om op de hoogte te blijven van je energieverbruik. Dat kan op de volgende manieren:
1. Vattenfall Energie app
Wanneer je een slimme meter hebt en toestemming geeft aan Vattenfall om die vaker dan eenmaal per maand uit te lezen dan kun je via de app desgewenst per uur je verbruik checken. Zo krijg je natuurlijk optimaal inzicht in je energieverbruik en kun je ook meteen je maandbedrag aanpassen.
2. Met de termijnbedrag check
Als je (nog) geen slimme meter hebt kun je de termijnbedrag check uitvoeren via de Vattenfall website. Daarvoor moet je wel eerst inloggen bij Mijn Vattenfall.
Wat moet ik doen bij een verhuizing?
Het is zaak om je verhuizing op tijd door te geven aan Vattenfall zodat je energielevering niet in het geding komt. Dit kan via Mijn Vattenfall vanaf 3 maanden voor de verhuisdatum. Meld simpelweg de verhuizing en je energiecontract zal op de juiste datum overgezet worden.
Elke situatie is anders maar op alles is gerekend. Als je bijvoorbeeld nog in je oude woning blijft wonen terwijl je wel al stroom en gas wilt ontvangen in je nieuwe huis hoef je alleen je nieuwe adres aan te melden. Het werkt allemaal ook wat anders als je van of naar een woning gaat met stadsverwarming. Neem dan even telefonisch contact op met de klantenservice.
Hoe kun je Vattenfall opzeggen?
Je hoeft je energiecontract bij Vattenfall alleen op te zeggen als je niet een ander contract af wilt sluiten. Bijvoorbeeld omdat je opzegt voor iemand die is overleden of naar een verzorgingstehuis of het buitenland verhuist. Als je gewoon over wilt stappen is opzeggen niet nodig. Sluit dan gewoon een nieuw contract af, dan zal je automatisch bij je energiemaatschappij worden afgemeld door je nieuwe energieleverancier.
Opzegtermijn
Natuurlijk heb je een opzegtermijn voor je energiecontract en die beslaat 30 dagen. Let er echter wel op dat de opzegdatum na het aflopen van je energiecontract moet liggen, anders ben je een opzegboete verschuldigd.
Opzegboete
Zoals gezegd: wanneer je jouw Vattenfall energiecontract te vroeg af laat lopen omdat je opzegt of overstapt kun je een opzegboete verschuldigd zijn. Hoe daarbij rekening met de volgende bedragen:
- Resterende looptijd minder dan 18 maanden: € 50,- per product
- Resterende looptijd tussen 18 en 24 maanden: € 75,- per product
- Resterende looptijd tussen 24 en 30 maanden: € 100,- per product
- Resterende looptijd van meer dan 30 maanden: € 125,- per product
Overstappen naar Vattenfall
Om over te stappen naar Vattenfall kun je gewoon je nieuwe energiecontract afsluiten. Je oude contract wordt automatisch opgezegd, daar hoef je dus niets voor te doen.
Hoe lang duurt overstappen naar Vattenfall?
Overstappen naar Vattenfall duurt gemiddeld rond de 4 en 5 weken. Als het goed is krijg je wel meteen een bevestiging van je nieuwe energiecontract. Als je een slimme meter hebt zullen je meterstanden automatisch worden uitgelezen, daar hoef je dan dus niets voor te doen. Je krijgt per e-mail bericht zodra je echt klant bent geworden. Als je wel zelf je meterstanden door moet geven krijg je daar ook op het juiste moment een e-mail over.
Spoedaanvraag indienen
Wanneer je energie is afgesloten kun je gewoon bij Vattenfall een nieuw contract aanvragen. Als je per direct of binnen de komende 5 dagen afgesloten wordt, dan moet je de spoedaansluiting telefonisch regelen met de klantenservice. Als je langer de tijd hebt kun je gewoon een nieuw energiecontract afsluiten. Hoe dan ook zal er een kredietwaardigheidscheck plaatsvinden. Mocht die negatief zijn, dan wordt er een waarborgsom van 450 euro gevraagd. Die moet je direct in zijn geheel betalen.
Betaalt Vattenfall mijn opzegboete?
Vattenfall is in een aantal situaties bereid om je opzegboete bij een andere leverancier aan je te vergoeden om je zo over te halen klant te worden. Dat gebeurt meestal alleen tijdens een speciale actie en het is ook goed om te weten dat je aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Zo moet je niet al heel snel weer bij je nieuwe energiemaatschappij vertrekken. Ook moet je in het recente verleden niet meerdere keren gewisseld zijn.
Overige energieproducten
Behalve voor gas, stroom en stadsverwarming kun je bij Vattenfall ook terecht voor de volgende energieproducten:
1. Zonnepanelen
Of je nu zonnepanelen wilt huren of kopen, het is te regelen bij Vattenfall. Je berekent eenvoudig via de website wat de opbrengst zal zijn aan de hand van het aantal panelen, de locatie en het type paneel dat je interesse heeft. Er zijn meerdere panelen beschikbaar met elk hun eigen voordelen, nadelen, opbrengst en prijs. Er is altijd een persoonlijke benadering die bestaat uit een uitgebreid adviesgesprek en een uitgebreide inspectie ter plaatse.
2. Isolatie
Wanneer je energie wilt besparen om zowel het milieu als je portemonnee minder te belasten is goede isolatie onontbeerlijk. Ook dat kun je regelen via je eigen energiemaatschappij. Er is heel veel mogelijk, zoals spouwmuurisolatie, het isoleren van de kruipruimte en het bewoonbaar maken van je zolder door het dak te isoleren. Zo creëer je niet alleen een zuiniger huis maar ook meer woonruimte en comfort.
3. Ventilatie
In een optimaal geventileerd huis is goede (mechanische) ventilatie noodzakelijk en om de luchtkwaliteit te garanderen is regelmatig reinigen van het circulatiesysteem belangrijk. Ook daarvoor kun je Vattenfall inschakelen, zoals met een eenmalige reiniging of een servicecontract.
4. CV-ketels
Ben je toe aan een nieuwe CV-ketel? Dan heb je de optie om een moderne ketel te kopen of te huren, eventueel inclusief een scherp geprijsd onderhoudscontract.
5. Laadpalen
Bij elektrisch rijden hoort ook een laadpaal. Die kun je bij Vattenfall kopen voor je woning, je bedrijf of zelfs voor de hele buurt. Met de InCharge app kun je vervolgens zien waar laadpalen staan en hoeveel stroom je hebt gebruikt tijdens je laadbeurten.
Zakelijke contracten
Van ZZP’er tot groot zakelijk, iedereen kan een voordelig energiecontract afsluiten via Vattenfall. Wanner je een bedrijf in het MKB hebt kun je meteen via de website overstappen, grote bedrijven nemen het beste direct contact op met de afdeling zakelijk voor het meest voordelige aanbod op maat.
Plus & minpunten
- Aparte contracten voor groene en grijze stroom.
- Hoge welkomstkortingen en leuke cadeaus.
- Extra voordelig als je langer klant blijft.
Ervaringen Vattenfall
Snelle overstap
Overgegaan naar Vattenfall omdat ik daar een betere deal kon krijgen. De overstap is snel geregeld. Ik heb dat via een overstapservice van een vergelijkingssite geregeld, daarom was het zo snel en gemakkelijk. Over Vattenfall zelf heb ik niks te klagen. Het was niet alleen goedkoper, maar het blijkt ook gewoon een goed bedrijf met duidelijke diensten te zijn.
goedkoop
Ik ben altijd op zoek naar de goedkoopste stroomaanbieder. Bijna ieder jaar komt Vattenfall voor mij uit de vergelijking. Zelfs goedkoper dan veel van de stunters. Zeker ook omdat er acties bij zitten. Die moet je natuurlijk wel meerekenen. Op die manier kan je al snel heel veel uitsparen. Ik zeg niet dat ik voor altijd bij Vattenfall blijf, maar tot nu toe gaat alles wel heel goed. Daar heb ik dus geen klagen over. Kijken wat er uit de volgende vergelijking komt.
tevreden
Ik heb eigenlijk niets dan goeds te zeggen over Vattenfall. Ik heb nog nooit een klacht gehad omdat ik tot nu toe altijd geleverd heb gekregen waar ik om vroeg. Daarom is het mijn wens dat Vattenfall gewoon op deze weg door blijft gaan en betrouwbaar blijft.
Gewoon goed!
Had eerst Nuon en dat is automatisch overgegaan. Duidelijke communicatie over gekregen en omdat ik ook zonnepanelen heb is de teruglevering ook meteen goed overgegaan. Wellicht zijn er goedkopere aanbieders maar voor die paar euro geen reden voor mij om over te stappen. Nog nooit problemen gehad met Nuon of Vattenfall.