Online.nl zorgt er als provider voor dat jij thuis ook online kunt gaan. Zij het met het leveren van standaard internetdiensten via een DSL aansluiting in je huis. Daarbovenop biedt deze provider ook (interactieve) televisie en vaste telefonie aan. Alles om thuis helemaal ‘connected’ te zijn met iedereen die je maar wilt. Deze provider bestaat al sinds 1994, maar heeft al enkele naamsveranderingen ondergaan. Ze opereren op het netwerk van KPN, maar zijn onderdeel van T-Mobile. We zochten voor je uit hoe Online.nl zich verhoudt in de uitgebreide wereld van providers die Nederland rijk is.
- Klantenservice 7 dagen per week geopend
- Internetsnelheden tot 500 mb/s
- KPN kwaliteit tegen een lagere prijs
- Televisiekijken zonder tv-ontvanger mogelijk
- Online.nl in het kort
- Welke producten biedt Online.nl aan?
- Snelheid en kwaliteit van Online.nl internet
- Extra diensten en producten
- Contractmogelijkheden
- Dekking en beschikbaarheid
- Prijs- / kwaliteitverhouding tot andere aanbieders
- Installatiegemak: hoe makkelijk is het installeren?
- De tv-ontvanger van Online.nl
- Klantenservice
- Hoe zet ik mijn abonnement bij Online.nl stop?
- Is Online.nl een betrouwbare aanbieder?
- Beste alternatieven voor Online.nl
- Conclusie
- Plus & minpunten
Online.nl in het kort
Online.nl is een provider voor Internet en TV in Nederland. Zij opereren op het DSL netwerk van KPN. Zelf zijn ze onderdeel van T-Mobile. Deze partij bestaat al sinds 1994, toen zij nog onder de naam Euronet door het leven gingen. Al met al is Online.nl dus een provider die al lange tijd meegaat in Nederland. Zij zijn ouder dan bijvoorbeeld T-Mobile en Ziggo, maar in de praktijk toch een wat kleinere provider. Toch noemen ze zichzelf pioniers in het landschap. Het doel van Online.nl is om eerst Nederland volledig met elkaar te verbinden, waarna letterlijk alles met elkaar verbonden moet worden. Een nobel streven.
Welke producten biedt Online.nl aan?
Online.nl biedt verschillende losse pakketten aan. Hierin vind je te allen tijde internet, maar daarbovenop zijn er diverse opties mogelijk. We hebben hier alle pakketten voor je op een rij gezet:
Alles-in-1 pakket
Gewoon van alle gemakken voorzien zijn? Haal dan een Alles-in-1 pakket van Online.nl in huis. Hiermee ontvang je internet via de aansluting op je adres, met daarbij interactieve televisie en vaste telefonie. Profiteer daarnaast van een welkomstkorting of cadeau. Afhankelijk van wanneer je je abonnement afsluit, variëren de aanbiedingen. Bij Online.nl betaal je in ieder geval geen aansluitkosten.
Internet en TV
Heb je geen behoefte aan vaste telefonie? Dat kunnen wij ons anno nu goed voorstellen. Deze optie laat men steeds vaker links liggen, omdat vrijwel iedereen is voorzien van een degelijke smartphone. Zodoende is het Internet en TV pakket van Online.nl hetzelfde als het Alles-in-1 pakket, op de vaste telefoonlijn na. Scheelt je vaak iets in kosten.
Internet en bellen
Liever wel een vaste telefoonlijn, maar geen televisie? Dat is ook mogelijk bij Online.nl. Je belt namelijk via je modem, waardoor in ieder geval een internetverbinding is vereist daarvoor. Sluit met een bijbehorende telefoonkabel je telefoontoestel aan op de modem en je kunt direct van start. Bij Online.nl betaal je vervolgens enkel per minuut die je belt. Bellen doe je vanaf €0,14 per minuut.
Internet
Liever helemaal geen bijbehoren en enkel behoefte aan internet? Dan ben je het goedkoopste uit van allemaal bij Online.nl. Afhankelijk van de aansluting op je adres, zijn er twee verschillende internetsnelheden mogelijk. Via de koperkabel ontvang je bij Online.nl maximaal 100 mb/s. Ligt er glasvezel? Dan ontvang je tot wel 500 mb/s. Houdt er wel rekening mee dat dit abonnement met 500 mb/s duurder is dan die van 100.
Snelheid en kwaliteit van Online.nl internet
Online.nl maakt gebruik van het netwerk van KPN. Dat wil zeggen dat je internet ontvangt via DSL. Dit is enerzijds via een koperkabel of anderzijds via een glasvezelkabel. Het ligt er maar net aan wat er op je adres ligt aangesloten. Het standaardabonnement bij Online.nl levert tot 100 mb/s, waar je met glasvezel tot maximaal 500 mb/s kan ontvangen.
KPN Netwerk
Je maakt bij Online.nl dus gebruik van het KPN netwerk. Dat wil in de praktijk zeggen dat je dezelfde diensten ontvangt, maar dat je in het geval van mankementen niet dezelfde behandeling ondergaat. Qua service levert bijvoorbeeld KPN in de meeste situaties binnen 24 uur een storingsmonteur. In het geval van Online.nl kan dit simpelweg langer duren, omdat het een kleinere provider is die ‘gebruik maakt van’. Je betaalt bij Online.nl daarom ook minder dan bij via KPN zelf.
Extra diensten en producten
Naast Internet (en Televisie) vind je bij Online.nl nog meer producten in het assortiment. Van alles om jouw abonnement uit te breiden naar wens. Voor de meeste diensten betaal je wel iets extra, maar deze diensten zijn dan ook alles behalve verplicht. Hier de opties bij deze provider op een rijtje:
Zenderpakketten televisie
Het standaard zenderpakket van Online.nl bestaat uit ongeveer 80 zenders, waarvan er 52 in HD zijn. Zijn dit er niet genoeg? Dan neem je eenvoudig extra zenderpakketten in je abonnement op tegen een meerprijs. Dit zijn de zenderpakketten die je bij Online.nl kunt aanschaffen:
- ESPN Eredivisie
- ESPN International
- Ziggo Sport Totaal
- Film1
- Entertainment HD
Canal Digitaal (TV) app
Televisie van Online.nl is ook mogelijk via Canal Digitaal. Zo is het mogelijk om via de Canal Digitaal app overal waar je bent televisie te kijken. Log in met je Online.nl gegevens en kijk op je mobiel, laptop of tablet. Ook op de televisie is een Canal Digitaal app te downloaden. Zodoende heb je geen tv-ontvanger meer nodig om televisie te kunnen kijken.
On Demand
Ook bij Online.nl is het mogelijk om On Demand televisie te kijken. Via het zogenaamde Canal+ Series bestel je eenvoudig films en series bij om op een ander moment te kijken. Films en series kosten tussen de €2,99 en €5,99 per stuk om te kunnen kijken.
Contractmogelijkheden
Sluit je een contract af bij Online.nl? Dan heb je één optie om mee akkoord te gaan. Je sluit namelijk een contract af voor minimaal 12 maanden, maar voor onbepaalde tijd. Dat wil zeggen dat je de eerste 12 maanden enkel kunt opzeggen door het resterende aantal maanden af te betalen. Na dit eerste jaar ben je volledig vrij om te gaan en staan waar je wilt. Houd er wel rekening mee dat je altijd een opzegtermijn van een maand hebt. Het abonnement blijft, totdat jij actie onderneemt, oneindig doorlopen. Dit zodat je niet plots zonder diensten komt te zitten.
Zakelijk?
Online.nl is een provider volledig gericht op de consumentenmarkt. Dat wil zeggen dat er geen opties zijn voor zakelijke abonnementen. Als ZZP’er of voor je bedrijfspand dien je bij een andere, vaak grotere provider aan te kloppen. Denk daarbij aan KPN, T-Mobile of Ziggo.
Dekking en beschikbaarheid
We nemen hier de mogelijkheden omtrent dekking en beschikbaarheid van Online.nl in Nederland onder de loep:
Waar is Online.nl beschikbaar?
Ligt er een KPN aansluiting op je adres? Dan kan je ook een abonnement bij Online.nl afsluiten. Het overgrote deel van de huishoudens in Nederland is voorzien van een dergelijke aansluiting. Of je nu in Groningen, Zeeland, Limburg of Noord-Holland woont. Kies een abonnement dat aan je wensen voldoet en wacht rustig af tot je kunt installeren.
Hoe vaak heeft Online.nl storingen?
Online.nl is een provider die hun diensten door heel Nederland leveren. Op dagelijkse basis zijn er dus wel storingen, maar vaak lokaal. Dit probleem ervaart iedere provider. Vandaar ook dat er dagelijks monteurs onderweg zijn. Landelijke storingen vinden uiteraard ook wel eens plaats. De ene persoon heeft maandelijks problemen, waar de andere slechts een keer per jaar last ervaart. Het is dus lastig om een algemeen beeld te scheppen van het aantal storingen bij deze provider.
Wat doe je als je slechte verbinding hebt of lage snelheden?
Heb je een glasvezelverbinding op je adres? Dan is de kans aannemelijk dat je flink wat minder last ervaart van traag internet dan via een koperkabel. Toch mag je wel diensten op je adres verwachten die in alle redelijkheid voldoen aan het maandelijkse bedrag dat je neerlegt. Kijk eerst eens of er verschil zit tussen je bekabelde internetverbinding en een draadloze. Is het verschil groot? Dan zijn er storingsbronnen aanwezig die het signaal inperken. Je kunt altijd de modem een keer resetten en je apparaten hier opnieuw op aansluiten. Dit verhelpt in de meeste situaties wifi-problemen. Nog steeds geen verbetering? Neem dan contact op met de klantenservice van Online.nl. Zij helpen je verder.
Prijs- / kwaliteitverhouding tot andere aanbieders
Online.nl is in Nederland een vrij goedkope provider, in vergelijking met de drie grotere aanbieders. De standaardpakketten zijn qua inhoud vergelijkbaar met andere aanbieders. Denk aan abonnementen met Internet, Televisie en Vaste Telefonie. Qua snelheid haal je, als je glasvezel hebt, ook gewoon tot 500 mb/s op je adres. Qua service zal je over het algemeen minder krijgen dan bij een premium provider.
Ook heb je minder opties om je abonnement mee uit te breiden. Minder zenderpakketten, geen aparte wifi-versterkers en ook geen eigen internetbeveiligingsprogramma’s. In het geval van storingen word je waarschijnlijk ook niet altijd binnen 24 uur geholpen. Dit duurt over het algemeen langer dan bij een premium provider.
Installatiegemak: hoe makkelijk is het installeren?
Het zelf aansluiten van de apparatuur in je installatiepakket is in principe vrij makkelijk. In de doos ontvang je namelijk instructies die je stap voor stap uitleggen hoe je je modem, tv-ontvanger en telefoon kunt aansluiten. Kom je er niet uit? Bezoek dan de website van Online.nl. Hier vind je nog de nodige instructievideo’s die je helpen om alles in orde te maken. Zo lukt het uiteindelijk het overgrote deel van de nieuwe klanten wel om zelf alles aan te sluiten.
Optie voor installateur
Kom je er toch niet uit? Vraag dan een installatiemonteur aan om alles voor je te installeren. Soms is dit noodzakelijk om je aansluitpunt in orde te maken. In tegenstelling tot de grotere providers is een installatiemonteur bij Online.nl niet gratis. Ongeacht van welke provider je komt, een installatiemonteur kost altijd €69,- per bezoek. We adviseren je dus altijd om zelf te proberen, als je dat geld niet wil missen. Lukt het je niet en maak je vervolgens nog een afspraak met een installatiemonteur? Dan gaat daar vaak wel wat tijd overheen.
Servicemonteur
Tussendoor eens hulp nodig van een monteur? Bijvoorbeeld om iets thuis aan te sluiten of omdat je problemen ervaart? Dan kan je altijd een servicemonteur aanragen via de klantenservice. Bij een storing door eigen toedoen, geldt een eigen bijdrage van €45,-. Heb je technische hulp nodig van een servicemonteur, dan betaal je daar net als bij een installatiemonteur €69,- voor. Gaat het om een extern probleem waar je absoluut niets aan kunt doen? Dan neemt Online.nl de kosten voor haar rekening.
Je betaalt een eigen bijdrage in de volgende situaties:
- ISRA-punt is niet goed aangesloten (hoofdaansluiting);
- Hardware is verkeerd aangesloten;
- Problemen met eigen (rand)apparatuur;
- Kabels zijn verkeerd aangesloten of kapot;
- Problemen met andere kabels dan die door Online.nl zijn geleverd;
- Wifi-problemen;
- Problemen met eigen materiaal;
- Geen probleem gevonden
De tv-ontvanger van Online.nl
Online.nl is onderdeel van T-Mobile, maar maakt gebruik van het netwerk van KPN. Interactieve televisie van deze provider gaat dan ook via het internet. Je hebt twee verschillende opties bij deze provider:
Met tv-ontvanger
Het is mogelijk om interactieve televisie te ontvangen bij Online.nl met een tv-ontvanger. Deze sluit je aan op het modem, waarna je televisie ontvangt. Valt je internet eruit? Dan ontvang je via deze ontvanger helaas geen televisie.
Zonder tv-ontvanger
Online.nl biedt ook de mogelijkheid aan om televisie te kijken via de Smart TV app, zodat je geen tv-ontvanger nodig hebt. Deze app is in samenwerking met Canal Digitaal ontwikkeld. Zolang jij in het bezit bent vna een Smart TV van het merk LG of Samsung, heb je de mogelijkheid om deze app op je tv te downloaden. Ook via deze weg is het mogelijk om begin gemist of video On Demand te kijken. Deze app bedien je met de afstandsbediening van de televisie. Je bekijkt maximaal op vier schermen tegelijk via deze weg.
Extra tv aansluiten: hoe werkt dat?
Je kunt natuurlijk per televisie een aparte tv-ontvanger toevoegen in je abonnement. Deze sluit je allemaal via een netwerkkabel aan op het te ontvangen modem. Als alternatief gebruik je net zo eenvoudig de Smart TV App. Daarvoor dient je televisie wel aan de hierboven genoemde voorwaarden te voldoen. Anders zal je altijd een extra tv-ontvanger moeten toevoegen aan je abonnement.
Klantenservice
Vragen rondom je diensten of is er iets niet helemaal duidelijk op een factuur? Neem dan contact op met de klantenservice van Online.nl. Zij zijn bereikbaar op de volgende manieren:
FAQ
Klik op de site van Online.nl op de knop ‘Klantenservice’ en je komt op een pagina met verschillende algemene vragen. Ook zie je en zoekbalk, waar je een onderwerp kunt invoeren. Vervolgens vind je op basis daarvan, mogelijk, een gepast antwoord op de door jouw gestelde vraag. Niet het geval? Dan kan je altijd nog:
Bellen
De beller is vrijwel altijd sneller. Online.nl levert vaste telefonie, dus is het ook niet gek dat ze telefonisch te benaderen zijn. Het nummer waarop je deze provider bereikt is 088-0038500. Van maandag tot en met zaterdag zit er van 9.00 tot 21.00 uur iemand voor je klaar. Neem je ook vaste telefonie af bij Online.nl? Dan kan je via deze vaste lijn ook naar 1200 bellen om hiermee in contact te komen. Op zondag is er helaas niemand telefonisch bereikbaar.
Chatten
Ook is het mogelijk om via de site te chatten met een medewerker van de klantenservice. Zij hanteren dezelfde openingstijden als de telefonische helpdesk. Zoek je buiten openingstijden contact met Online.nl via deze weg? Laat dan je mailadres achter. Zo ontvang je later alsnog een reactie terug per mail.
Social Media
Via Twitter en Facebook voorziet Online.nl de mensen ook van antwoorden op hun vragen. Het webcare team zit van maandag tot en met zaterdag ook tussen 9.00 – 21.00 uur voor je klaar. Daarop aansluitend is het webcare team wel op zondag actief. Tussen 12.00 – 19.00 uur op zondag kan je ook met je vragen terecht via Twitter en Facebook.
Bestelling annuleren
Nadat jij een bestelling voor een abonnement bij Online.nl hebt geplaatst, ontvang je per mail een bevestiging van deze aanvraag. Ben je het er uiteindelijk toch niet mee eens of vind je een ander aanbod elders waar je op in wilt gaan? Dan is het mogelijk om je bestelling alsnog te annuleren. Dit is enkel mogelijk binnen de wettelijke 14 dagen bedenktermijn. Na deze termijn is het contract bindend en zit je er twaalf maanden aan vast. Denk op voorhand dus goed na.
Online.nl verhuizen
Ga je verhuizen en wil je je Online.nl abonnement meenemen naar het nieuwe adres? Dan kan dat in de meeste situaties gewoon. Het is bij deze provider op twee manieren mogelijk om een verhuizing door te geven. De eerste is door gewoon telefonisch contact op te nemen met de klantenservice. Zo zetten zij je adres eenvoudig om van A naar B. Liever zelf doen? Log dan in op je eigen Mijn Online.nl omgeving en geef jouw verhuizing stap voor stap zelf door.
Hoe zet ik mijn abonnement bij Online.nl stop?
Zit je contract van twaalf maanden erop? Dan is het mogelijk om je abonnement bij deze provider op te zeggen. Zoals eerder in de review aangegeven zit je hierin wel vast aan de maandelijkse opzegtermijn. Om je abonnement stop te zetten bij deze provider, dien je telefonisch contact op te nemen met de klantenservice. Als alternatief is het mogelijk om, nadat je abonnement bij Online.nl is afgelopen, jezelf alvast aan te melden bij een andere provider. Zij kunnen dan het abonnement in jouw naam stopzetten bij Online.nl. Dit gaat onder de noemer ‘Overstapservice’.
Is Online.nl een betrouwbare aanbieder?
Over het algemeen is Online.nl zeker een betrouwbare aanbieder. Je maakt gewoon gebruik van het KPN netwerk, maar tegen een lagere prijs dan via KPN zelf. Qua mogelijkheden om je abonnement uit te breiden, zijn de opties daarentegen ook iets beperkter. Daarnaast betaal je vrijwel altijd voor een monteur, tenzij er een externe storing is waar je niets aan kunt doen. Naast televisiekijken via een tv-ontvanger, kijk je er ook makkelijk naar via de downloadbare app. Al met al gewoon een goede provider tegen een degelijke prijs.
Beste alternatieven voor Online.nl
In Nederland zijn ontzettend veel providers die op verschillende manieren werken. Zo heb je een aantal premium providers die het overgrote deel van de markt in handen hebben. Daarnaast heb je een aantal kleinere providers die meeliften op die netwerken, zoals Online.nl. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij:
KPN
KPN is qua abonnees misschien niet de grootste provider, maar qua naam wellicht de meest bekende. Deze provider gaat al sinds mensenheugenis mee in Nederland. Voorheen onder de naam PTT. KPN is een echte premium aanbieder met sterke diensten. De prijzen zijn er vaak ook naar. Online.nl werkt op hetzelfde netwerk als KPN, maar dan als hoofdleverancier.
Budget Thuis
Budget Thuis: de naam zegt het al. Ook dit is een provider voor Internet en Televisie, maar tegen een veel lagere prijs dan bijvoorbeeld Ziggo en KPN. Budget Thuis maakt ook gebruik van het netwerk van KPN, maar teert daarmee op andere frequenties met lagere snelheden.
Ziggo
Ziggo is qua aantal abonnees de grootste provider in Nederland. Deze provider focust zich op de hoogste snelheden, grote families en ontzettend veel verschillende opties. Je vindt hier ook enkel zeer dure abonnementen, afhankelijk van wat je allemaal wilt hebben.
Conclusie
Ben je op zoek naar een relatief goedkope provider en wil je alsnog alle mogelijke dienten voor A-kwaliteit ontvangen? Dan staat Online.nl voor je klaar. De klantenservice is zeven dagen per week bereikbaar (op zondag alleen via social media). De opties om je abonnement mee uit te breiden zijn bij Online.nl niet zo uitgebreid als bij premium providers. Zolang daar je interesses ook niet liggen, dan ontvang je topdiensten tegen een antrekkelijke prijs bij Online.nl.
Plus & minpunten
- Klantenservice 7 dagen per week geopend
- Internetsnelheden tot 500 mb/s
- KPN kwaliteit tegen een lagere prijs
- Televisiekijken zonder tv-ontvanger mogelijk
- Weinig extra zenderpakketten
- Een monteur kost vrijwel altijd geld
- Geen zakelijke abonnementen
Ervaringen Online.nl
Top hulp!
Online.nl heeft echt een goede klantenservice te bieden. Ik had eerst de zaken op gezocht op de FAQ, maar dat gaf me eigenlijk niet het antwoord dat ik zocht. Dus gewoon de chat gebruikt. Dat leek me wel zo logisch als je met een internetprovider aan de slag gaat. Dat bleek ook echt een gouden keuze, want de hulp die je daar kan krijgen is lekker snel en direct. De medewerkers die achter de knoppen zitten zijn duidelijk goed opgeleid want ze weten waar ze het over hebben. Ik had wat vragen over mijn internetsnelheid en waarom die achterbleef. Door wat settings te veranderen is het snel opgelost en is mijn snelheid nu inderdaad een stuk beter. Ik zou willen dat ik hulp in deze vorm bij elk bedrijf waar ik mee te maken heb kon verwachten. Ga zo door Online.nl!